Nieuwsbericht

Kleding en woninginrichting retail, wat was het toch heerlijk vóór 2020

De totale Nederlandse detailhandel zette in het tweede kwartaal van 2023 ruim 6 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze toename komt door hogere verkoopprijzen. Het volume (omzet gecorrigeerd voor prijsstijgingen) was namelijk bijna 4 procent lager. In het eerste kwartaal noteerde men een plus van 8 procent en min 3 procent in volume, hetzelfde beeld dus en dat nu al vijf kwartalen lang.

In de non-foodsector nam de omzet ruim 3 procent toe vergeleken met het tweede kwartaal van 2022. Het volume van de verkopen daalde (-4,6 procent). Over het eerste kwartaal noteerde het CBS een plus van 8 procent in waarde en een min van 0,6 procent in volume.

Even een paar jaar terugkijken kan geen kwaad om te begrijpen wat er aan de hand is in kleding en woninginrichting, in de fysieke retail en online, en als je dat in je bedrijf al niet aan den lijve ondervond. Winkels in kleding zetten in het eerste kwartaal van 2023 nog 14 procent meer om dan in het eerste kwartaal van 2022, maar in het tweede kwartaal zakte dit naar ruim 3 procent meer omzet. Werd in het eerste kwartaal nog dik 3 procent meer afgezet in stuks, in het tweede kwartaal zakte dat in naar een min van bijna 8 procent. In de eerste grafiek hier onder zie je hoe heerlijk regelmatig het marktmotortje tot 2020 liep.. Ook de jaren daarvoor gaven hetzelfde patroon als je hier ziet, zij het het ene jaar iets hoger of lager dan het andere. Sinds 2020 liggen de verhoudingen anders: de volumes in de retail daalden hard, herstelden en blijven nu hangen, terwijl (een deel van) de kostenstijgingen wel worden doorberekend aan de consument, zodat de omzetten stijgen en de inflatie volgen, maar de volumes, nogmaals dalen.

Wat niet geleverd mocht worden via de fysieke retail, ging in Covid tijd naar online. In de tweede grafiek zie je de groei van de online omzet in kleding en modeartikelen. Deze stabiliseert nu ook en is in waarde uitgedrukt. Je kunt dus verwachten dat de volumes ook daar teruglopen, tenzij alleen de prijsvechters het online goed doen.   

Winkels in meubels en woninginrichting, waaraan heel veel Modint leden leveren, zetten in het eerste kwartaal van 2023 ruim 10 procent meer om, maar wisten in volume maar krap één procent meer weg te zetten. In het tweede kwartaal van 2023 werd ruim 2 procent meer omgezet maar daalde de afzet, in volume, met ruim 5 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022. In Covid tijd liepen de omzetten flink op, maar nu lijkt een verzadiging op te treden. Zie de derde grafiek. Prijsstijgingen werden wel fors doorberekend, maar de volumes lopen veel harder terug, het verschil is nu wel 33 procent. Lees meer>>

 

 

Bron: Analyse Modint, cijfers CBS

Rens Tap
Business Developer

Rens Tap